Nicolaas Wilhelm (Nico) BLOM, Korporaal (Marine) Techniker, geboren op 06 12 1900 te Amsterdam, overleden op 16 01 1974 te Amsterdam op 73 jarige leeftijd, zoon van Hermanus BLOM en Berendina Hendrika HAGEN.
Gehuwd op 25 jarige leeftijd op 28 01 1926 te Den Helder met Aagje DEKKER, 18 jaar oud, geboren op 14 06 1907 te Den Helder, overleden op 04 10 1978 te Amsterdam op 71 jarige leeftijd.
Uit dit huwelijk:
1. Nicolaas Wilhelm (Nico), Amenuenzis, geboren op 11 06 1927 te Vlissingen, overleden op 12 10 2003 te Nunspeet op 76 jarige leeftijd.
Gehuwd op 36 jarige leeftijd op 18 12 1963 te Den Haag met Johanna Jacoba (Janny) DUK, 32 jaar oud, geboren op 04 01 1931 te Den Haag, overleden op 21 09 2008 te Elburg op 67 jarige leeftijd.
2. Kees geboren op 19 08 1938 te Soerabaja (Ned. Ind.)
3. Aagje, geboren op 17 06 1941 te Soerabaja (Ned. Ind.)

 

     

Trouwfoto uit 1926 en...                                                 het gezin omstreeks 1943.

In het archief van het ministerie van Defensie in Den Haag is van elk marinepersoneelslid een dossier aangelegd. Uit het dossier van Nico kon de volgende gegevens gehaald worden:

Op 4 september 1917 wordt Nico te Amsterdam aangenomen bij de Koninklijke Marine als leerling monteur. Hij ontvangt hiervoor een premie van fl. 100,=, bovendien is hij gelijk voor 8 jaar aangenomen! Bij zijn indiensttreding krijgt hij stamboeknummer 6183 mee en wordt zijn signalement opgeschreven. Blond haar, blauwe ogen, een ovaal gezicht, 1 meter 68 lang en afgezien van een litteken op de rechterzijde van het voorhoofd zijn er geen bijzondere uiterlijke kenmerken. Na twee jaar opleiding wordt Nico op 1 oktober 1919 bevorderd tot korporaal monteur. Twee jaar later wordt het diploma gehaald voor sergeant monteur. Daarmee is deze rang nog niet gelijk verkregen, pas op 30 november 1924 word Nico gepromoveerd tot sergeant monteur. Dit gebeurt tijdens zijn eerste reis naar Oost-Indië, deze was van 19-01-1922 tot 30-01-1925. Alleen de reis er naar toe nam destijds al 30 dagen varen in beslag, waarbij ook nog eens keurig in zijn personeelsdossier werd bijgehouden wanneer precies de Noorderkeerkring werd gepasseerd. Tijdens zijn werkzame periode bij de Koninklijke Marine krijgt Nico uitstekende beoordelingen, steevast wordt er gesproken over zeer goede plichtsbetrachting. Ook het gedrag, de bekwaamheid en de bruikbaarheid voor de Marine is steeds zeer goed. Daarnaast wordt in het dossier vermeld dat Nico ijverig is, zeer ambitieus, kalm, rustig, opgewekt maar soms wat eigenwijs en onverschillig.
In 1926 wordt een verzoek ingediend om een opleiding tot vlieger te volgen. In het dossier wordt vermeld dat hij geneeskundig ongeschikt wordt bevonden. In de praktijk blijkt dat hij gewoon te oud is en men heeft hem niet op de lijst kunnen krijgen voor personen die boven de leeftijdsgrens zijn. Het heeft hier natuurlijk niets mee te maken, maar wellicht was het wel een troost dat in dat jaar een bronzen medaille aan hem werd uitgereikt. Hij was inmiddels monteur op de H.M. Tromp.

                                       (de H.M. Tromp)

In 1928 kwam hij aan boord van de H.M. de Ruijter, een torpedojager, op dit schip loopt Nico het enige kleine “smetje” op zijn voorbeeldige staat van dienst op. Als hij voor een tweede reis naar Oost-Indië bij het passagieren 1 ½ uur te laat aan boord verschijnt, wordt hem dit niet in dank afgenomen. Zijn commandant houdt rekening met enigszins verzachtende omstandigheden, maar is verder onverbiddelijk; “twee dagen verzwaard” luidt het vonnis. Op 28 februari 1931 is officieel de laatste werkdag van Nico bij de Marine, hem wordt eervol ontslag verleend. Gelijktijdig wordt hij bij de Koninklijke Marine reserve ingedeeld en dit wordt pas in 1952 omgezet naar een eervol einde dienstverband.

Het gezin van Nico heeft een tijd in een Jappenkamp gezeten. Het indrukwekkende verhaal is terug te vinden bij de oorlogsjaren.

     

Trouwfoto van de oudste zoon Nico met Janny Duk.                                                                      Het rijbewijs uit Soerabaia.

terug naar stamboom